czwartek, 22 sierpnia 2013

Kruche ciasto ze śliwkami bezą i kruszonką - idealne :)


Sezon śliwkowy rozpoczynam pysznym, prostym i szybkim kruchym ciastem ze śliwkami, bezą i kruszonką. 
To delikatnie zmodyfikowana wersja prezentowanego już wcześniej ciasta z truskawkami przepis o tu - klik! Dodałam jedynie beze i zmieniłam owocową "wkładkę". 

Przepis jest bardzo uniwersalny. Przygotowanie zajmuje maksymalnie godzinkę. Składniki na ciasto zawsze mamy w domu, natomiast to jakie dodamy do niego owoce, zależy jedynie od naszego nastroju i zaopatrzenia spiżarni :)

Najlepszą reklamą dla tego ciasta będzie fakt, że smakuje naprawdę, ale to naprawdę wszystkim :)

Składniki na okrągłą blaszkę o średnicy 23-25 cm.

Ciasto:
1,5 szklanki mąki
2/3 szklanki cukru
1/2 kostka margaryny w temperaturze pokojowej
2 żółtka
1/2 cukiru wanilinowego
1 łyżeczka proszku do pieczenia

Beza:
2 białka
szczypta soli
4-5 łyżek cukru
1 łyżeczka mąki ziemniaczanej

Dodatkowo
ok 500-700 g śliwek - umytych, osuszonych, wypestkowanych i przedzielonych na pół
cukier puder do posypania ciasta

Wszystkie składniki na ciasto (mąkę, cukier, margarynę, żółtka, cukier wanilinowy i proszek do pieczenia) umieścić w dużej misce, posiekać nożem i zagnieść ciasto. Ciasto może być sypkie przypominające okruchy.
Odłożyć garść ciasta na późnej, resztą wylepić wysmarowaną margaryną i wysypaną bułką tartą blachę.

Umyte, osuszone, wypestkowane i podzielone na pół śliwki ułożyć na całej powierzchni ciasta nacięciem do góry.

Przygotować bezę.
Białka ubić ze szczyptą soli na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodać cukier i mąkę ziemniaczaną i jeszcze raz całość dobrze zmiksować.
Ubite białka z cukrem rozłożyć na śliwkach.

Na koniec posypać/opruszyć ciasto po całej powierzchni pozostawionym wcześniej ciastem.

Piec w nagrzanym do 180°C przez ok 30-40 min. (do uzyskania pięknego ciemnozłotego koloru :)
Przed podaniem posypać cukrem pudrem.

Smacznego! :)

* W zależności od słodkości owoców można je wcześniej obtoczyć w cukrze. Wg. mnie ciasto i tak jest odpowiednio słodkie, a delikatnie kwaskowate owoce świetnie się z nim komponują, ale to oczywiście kwestia smaku :)






40 komentarzy:

  1. ...no cóż...UCZEŃ PRZERÓSŁ MISTRZA...Gratulacje SKARBIE...:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę jest idealne! Na pewno się nim zainspiruję i też coś podobnego zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  3. No i takie ciasta,to ja mogę jeśc codziennie i to nie po jednym kawałku ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Magiczne rączki masz Sandruś do pieczenia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nooo to już wiem jakie ciasto będę piekła na weekend :)

    OdpowiedzUsuń
  6. świetny pomysł na wykorzystanie śliwek! w tym roku mam ich wyjątkowo dużo, więc pewnie się skuszę na to ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  7. na kruche ciasto zawsze gotowy :) sezon śliwek właśnie się rozpoczyna więc będzie co piec :)

    OdpowiedzUsuń
  8. idealne ;) uczę się dopiero gotowania i pieczenia ciast ale to jest genialne, a przepis opisany tak, że nawet taki żółtodziób jak ja sobie z nim poradzi :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również dopiero raczkuje (piekę od pół roku :) stąd prezentuje przepisy tylko na proste dania :)
      Cieszę się z tak miłych opinii ;)
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Ciasto rzeczywiście wyszło idealne. Jako, że śliwki miałem troszkę kwaśne przesypałem je lekko cukrem. Nie miałem margaryny więc użyłem masła co wpłynęło raczej na plus. Najlepsze jest to, że można je zrobić "z marszu" gdy najdzie nagła ochota na rozpustę ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciasto wychodzi i smakuje wyśmienicie ,wszystkim domownikom bardzo smakowało ,pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciasto wyszlo pyszne. Zapomnialam wysypac cukeir do ciasta i przypruszylam lekko owoce i dodoalam cukier do bezy. I nie bylo kwasne. Super przepis!

    OdpowiedzUsuń
  12. Wypróbowałam dziś Twój przepis, bo naszła mnie ochota na ciasto ze śliwkami.Wyszło wyśmienite.Bardzo dziękuję za przepis i inspirację.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogromnie się cieszę, że ciacha wyszły :) Polecam się na przyszłość :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciacho zrobione, zwiększyłam troszkę ilość składników, ponieważ mam większa blaszkę, zajęło mi to ok 40 min właśnie włożyłam do piekarnika i z niecierpliwością czekam aż się upiecze :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo bardzo, ale to bardzo pyszne.. Rewelacja. Właśnie zabieram sie za zrobienie po raz drugi. Pierwszy raz zrobilam ze trzy tygodnie temu. Dzisiaj spędziłam z 40 min by odnaleźć Pani stronę. Drodzy smakosze ucieranego ciasta ze śliwką - zróbcie, a nie pożałujecie!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uff jak to dobrze, że w końcu się znalazłam! :) Bardzo się cieszę, że mam tak wytrwałych czytelników!
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  16. hej dziewczyny! dzisiaj upieklam ciasto wyszlo rewelcyjne ! ja robilam z podwojnej porcji wszystko wyszlo ok ;) polecam palce lizac!

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy ciasto przed nałożeniem śliwek trzeba piec w piekarniku przez kilka minut, żeby nie było surowe, czy nie jest to konieczne?Jakiej wielkości blachę można użyć? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam :)

    Niki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasta nie podpiekamy wcześniej :)
      Co do wielkości blachy - ja używam okrągłej blaszki o średnicy 23-25 cm czyli przy formie kwadratowej bok powinien mieć ok 22 cm. Piekłam też w dużej blasze z podwójnej ilości składników z równie dobrym efektem.
      Na pewno będzie pysznie :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  18. Ja jednak polecam lekko podpiec spód najpierw, jeśli śliwki są soczyste, to warto również podpieczony, gorący jeszcze spód posmarować bialkiem i dopiero wtedy kłaśc owoce. Ale generalnie przepis na plus

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy tak nie robiłam, a ciasto zawsze wychodziło pyszne (nie tylko mnie zresztą :) Może to jednak kwestia Twojego piekarnika? Tak czy inaczej dziękuje za radę i pewnie kiedyś ją wykorzystam :)
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  19. przepis na 6, zrobiłam ze śliwkami wyszło pyszne, zrobiłam z jabłkami wyszło jeszcze lepsze, takie ciasta są najlepsze, proste, tanie i smaczne, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciasto doskonale.wczesniej tylko gotowe ciasta w proszku kupowalam bo balam sie ze nie wyjdzie.kiedy sprobowalam zrobic z Twojego przepisu wszyscly byli zachwyceni.Mozna zamiast sliwek dac jablka,truskawki lub rabarbar.tez wychodzi pyszne.Dziekuje za przepis i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciasto mmmmniam .Przepyszne.Wyszlo idealnie .Smakuje cudownie!

    OdpowiedzUsuń
  22. Przepis bardzo dobry, ciasto udane chociaż ja dodaje mniej cukru Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam! moje ciacho w piekarniku, wygląda smakowicie :P Jeszcze kilka minut, nie mogę się doczekać. Dziękuję za przepis :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam! Własnie upiekłam ciacho, pychota! Nigdy nie przepadałam za śliwkami, od teraz zmieniam zdanie :))) Dziękuje za przepis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Kolejne "twoje" ciacho pychotka, ja jedynie zmieniłam cukier biały na trzcinowy, bardzo wartościowy blog!

    OdpowiedzUsuń
  26. Wszystko wspaniałe,ale trzeba oprószyć....

    OdpowiedzUsuń
  27. Dziekuje prosty smaczny do róznych owoców.

    OdpowiedzUsuń
  28. Margaryna? Dzisiaj? Kiedy jest coraz większa świadomość jej szkodliwości? I jeszcze biały cukier :/ Ech :(

    OdpowiedzUsuń

Witam! :)
Dziękuję za odwiedziny. Mam nadzieję, że przepisy i zdjęcia na blogu były dla ciebie inspiracją i pomogły Ci przyrządzić w swoim domu coś pysznego .:)
Dziękuję za komentarze, rady i uwagi.
I najważniejsze - zapraszam ponownie! :)

Jeśli podoba Ci się Ooomnomnomnom! polub mój blog na facebooku, a zawsze będziesz na bieżąco :) A co! :*